#724 - Kävelytie - välillä Satakunnankatu - Näsijärvenkatu
Sarjassamme Amurin kävelytiet, täysin turvalliseen pyöräilyyn soveltuva kävelytie välillä Satakunnankatu - Näsijärvenkatu.
Jostain syystä Amurissa kulkee aina rinnan toisistaan yhdistetty kevyen liikenteen väylä samaan suuntaan, ja sitten erillinen kävelytie. Tämä on omituinen jako, jalankulkijat saavat tulla siis jokaiselle väylälle, mutta pyöräily on sallittu näillä levydeltään ja olosuhteiltaan lähes identtisillä väylillä vain ns. joka toisella.
(kyllä, tämänkin välin voi kulkea laillisesti pyörällä ns. viereistä reittiä kiertäen)
Tämän kaltaiset järjestelyt eivät varmaankaan perustu järkisyihin, vaan johonkin tunnetason asiaan, josta en ole vielä päässyt perille.
Tampere voisi osoittaa siirtymisensä nykyaikaan ja pyöräilymyönteisyytensä viimeinkin toivottamalla pyörällä liikkujat tervetulleiksi näille omituisille ekslusiivisille-kävelyteillensä vaihtamalla liikennemerkit toisiin. Helpoin tapa kasvattaa pyörätieverkkoa on avata näitä ns. suljettuja väyliä polkupyörille, jos kyseessä on täysin olosuhteiden puolesta pyöräilyyn soveltuva väylä.
Kun silloin tällöin Tampereen kansalaiskioskiin tulee pyyntöjä henkilöautoliikenteen rajoittamisesta, on usein vastaus ollut tämä:
"Ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole tulossa rakenteellisia muutoksia *kadunnimi*. Sellainen periaatepäätös on tosiaan tehty, että läpiajokieltoja ei aseteta. On todettu että kadut ovat kaikkia käyttäjiä varten. Lisäksi läpiajokieltojen valvominen on lähes mahdotonta." <--12.6.2006 Liikenneinsinööri Petri Keivaara. http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=1106
Koska tämä periaatepäätös siitä, että kadut kuuluvat kaikille käyttäjille on tehty (lue moottoriajoneuvoille), voitaisiin samaa asennetta luontevasti harjoittaa näihin kävelyteihin joiden läpiajokieltoa on myös mahdotonta valvoa, eli kevyen liikenteen väylät avattaisiin kaikille kevyen liikenteen käyttäjille.
#724 - Kävelytie - välillä Satakunnankatu - Näsijärvenkatu
Sarjassamme Amurin kävelytiet, täysin turvalliseen pyöräilyyn soveltuva kävelytie välillä Satakunnankatu - Näsijärvenkatu.
Jostain syystä Amurissa kulkee aina rinnan toisistaan yhdistetty kevyen liikenteen väylä samaan suuntaan, ja sitten erillinen kävelytie. Tämä on omituinen jako, jalankulkijat saavat tulla siis jokaiselle väylälle, mutta pyöräily on sallittu näillä levydeltään ja olosuhteiltaan lähes identtisillä väylillä vain ns. joka toisella.
(kyllä, tämänkin välin voi kulkea laillisesti pyörällä ns. viereistä reittiä kiertäen)
Tämän kaltaiset järjestelyt eivät varmaankaan perustu järkisyihin, vaan johonkin tunnetason asiaan, josta en ole vielä päässyt perille.
Tampere voisi osoittaa siirtymisensä nykyaikaan ja pyöräilymyönteisyytensä viimeinkin toivottamalla pyörällä liikkujat tervetulleiksi näille omituisille ekslusiivisille-kävelyteillensä vaihtamalla liikennemerkit toisiin. Helpoin tapa kasvattaa pyörätieverkkoa on avata näitä ns. suljettuja väyliä polkupyörille, jos kyseessä on täysin olosuhteiden puolesta pyöräilyyn soveltuva väylä.
Kun silloin tällöin Tampereen kansalaiskioskiin tulee pyyntöjä henkilöautoliikenteen rajoittamisesta, on usein vastaus ollut tämä:
"Ainakaan lähitulevaisuudessa ei ole tulossa rakenteellisia muutoksia *kadunnimi*. Sellainen periaatepäätös on tosiaan tehty, että läpiajokieltoja ei aseteta. On todettu että kadut ovat kaikkia käyttäjiä varten. Lisäksi läpiajokieltojen valvominen on lähes mahdotonta." <--12.6.2006 Liikenneinsinööri Petri Keivaara. http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=1106
Koska tämä periaatepäätös siitä, että kadut kuuluvat kaikille käyttäjille on tehty (lue moottoriajoneuvoille), voitaisiin samaa asennetta luontevasti harjoittaa näihin kävelyteihin joiden läpiajokieltoa on myös mahdotonta valvoa, eli kevyen liikenteen väylät avattaisiin kaikille kevyen liikenteen käyttäjille.
Tampere Lähetetty 12.08.2011 Nähty 3146 kertaa